lauantai 25. syyskuuta 2010

LXX Gen 3:6 ja ehtoollinen


Jeesuksen asettama ehtoollinen tarjosi pääsiäisen jälkeiselle uskovien yhteisölle avaimen tulkita mitä Jeesuksen kuolema merkitsi.

Uuden testamentin tutkimuksessa on usein väitetty, että pääsiäisen jälkeinen yhteisö antoi soteriologisen merkityksen Jeesuksen kuolemalle. Tämä merkitys on tarpeellinen siksi, että se auttaa selittämään, miten Jeesuksen kuolema osattiin selittää erillä tavoin verrattuna muiden ristillä kuolleiden kohtaloon. Yleisinä selityksinä ovat palvelleet muun muassa maanpetos.

Historiallisesti on melko varmaa, että Jeesus asetti ehtoollisen. Kaksi eri ehtoollisenasettamisen traditiota on säilynyt meille (Paavali/Markus ja Luukas/Matteus). Näissä molemmissa traditioissa on yksi merkittävä piirre, joka selittää Jeesuksen kuoleman merkitystä. Ehtoollinen on ateria, jossa Jeesuksen rooli kääntää Gen 3:6 tapahtumien merkityksen pre-lankeamistilaan. Erityisesti tämä teologinen ulottuvuus näkyy vertailemalla Septuagintan kreikkaa ehtoollisen asetustekstiin. Lopputulos on seuraavanlainen:

Hän (nainen) otti hedelmän,
antoi miehelle
ja ohjeisti syömään.

(kai labousa tou karpou autou afagen kai edoken kai tw andri auths met auths kai efagon)

Samalla tavoin ehtoollisasetustekstit toimivat:

Jeesus otti leivän ja maljan,
antoi opetuslapsille
ja käski syömään ja juomaan.

(elaben, edoken, labete)

Nämä rinnakkaisuudet mielestäni tarjoavat syyn nähdä, että Jeesus tarkoitti kuolemansa olevan lääke alkuperäiselle synnille.

9 kommenttia:

DrMark kirjoitti...

Tämä menee nyt vähän aiheen sivusta, mutta osaako joku kertoa, miksi suomen kielessä puhutaan "ehtoollisen asettamisesta"? Onko tämä ihan uskonnollisiin tarkoituksiin keksitty ilmaisu, vai käytetäänkö sitä muuallakin? Voidaanko siis puhua vaikkapa jalkapallon MM-kisojen asettamisesta, Pori Jazzin asettamisesta, tai vaikkapa viikottaisen salibandyvuoron asettamisesta?

Teologisesti voisi tietysti kysyä, asettiko Jeesus myös jalkojenpesun, evankelioinnin, sairaiden parantamisen ja monta muuta asiaa, vai onko tuon verbin semanttinen ulottuvuus jotenkin tarkasti rajattu (ja jos on, niin miten ja millä perusteella).

Vai onko niin, että "asettaa" on vain yksi suomalaisen hengellis-teologisen sanaston monista kummajaisista, joita ei voi ymmärtää eikä selittää, vaan ainoastaan ottaa uskossa vastaan?

Julle kirjoitti...

Eiköhän tuossa "asetus"-sanassa ole kyse ihan normaalisti kielenkäytöstä. Asettaa viittaa mm. ajatussisältöihin "sijoittaa paikalleen, määrätä, määrittää, perustaa, muodostaa, järjestää".

Teologisesti voisi ajatella, että ehtoollisen "asetus" perustuu sen korostumiseen tärkeydessä muihin "asetuksiin" verrattuna. Jeesus itse liitti sen suoraan ultimatetärkeään pelastustyöhönsä ja The Paavali siteerasi sitä ohjeellisen oloisesti.

"Veriyljän vihmontaveren ansio on vain omaksuttava uskossa"

DrMark kirjoitti...

Ahaa... Kyseessä on siis ikään kuin lakitermi, eli "asettaminen" viittaisi johonkin samantapaiseen kuin "lait ja asetukset" -ilmaisun "asetus"? Mutta eikö tässäkin normaalissa kielenkäytössä puhuta "asetuksen antamisesta" tms., eli Jeesus siis "antoi asetuksen ehtoollisen viettämisestä" sen sijaan, että "asetti ehtoollisen".

Tai ehkäpä tässä on tosiaan vain minun kyvyttömyyteni ymmärtää kielenkäytön logiikkaa tässä kohden. Veriyljän vihmontaveren ansio on tähän verrattuna melkeinpä selkokieltä :)

Anonyymi kirjoitti...

Eedenin paratiisissa oli/on (?) kaksi merkittävää puuta;
1 Moos 2:9 elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän-ja pahantiedon puun.

Kyseessä näyttää olevan vastakkaiset puiden vaikutukset, toinen toi kuoleman toinen toi elämän.
Voiko ihminen joka on saanut syntinsä anteeksi ja sovitettu Jumalan kanssa, uudelleen syödä "pahasta" puusta ja kuolla ?

Toiko ehtoollinen "ikuisen" elämän, mitä yhteyttä on Ilm.22:2 elämän puulla ?

Mikko Sivonen kirjoitti...

Esa

Kiitos tästä hyödyllisestä huomiosta.

Anonyymi: Nähdäkseni koko Raamatun punainen lanka on kuinka Jumala restoroi alkuperäisen maan lopulta ennallaan, ainoastaan vieläkin parempana: Elämän puu ollen yksi todiste tästä.

Anonyymi kirjoitti...

Tämä ei varsinaisesti ole ehtoollisen asetus sanoihin ihmettelyä, mutta en löytänyt muuta paikkaa, joten ...
voitteko, koska osaatte alkukieliä, vähän selventää mitä on jakeessa 1 Moos 3:15 kantapää sekä halu ?
en kerro omia ajatuksia etten "ohjaa" teidän ajatuksia joten jätän vain sytykkeet:

Jeremia 13: 21-27
Johannes 13:18 sana heel (G4418)
http://www.blueletterbible.org/Bible.cfm?b=Jhn&c=13&v=1&t=KJV#conc/18

Strong's Number G5083 matches the Greek τηρέω (tēreō)
ja tämän sanan toinen muoto; G5084 joka on vaikka Apostolien tekojen 4:3

http://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm?Strongs=G5084&t=KJV

Kiitollinen avusta

DrMark kirjoitti...

Kun nyt tämä ketju heräsi jälleen eloon, niin palaan vielä tuohon "asettamiseen":

Kysyin asiaa yhdeltä luterilaiselta papilta ja hänen näkemyksensä asiasta oli se, että "asettaminen" viittaa yksinkertaisesti siihen, että Jeesus laittoi (= asetti) leivän ja viinin pöydälle/eteensä. Eli fraasi "Jeesus asetti ehtoollisen" on ikään kuin typistetty versio ajatuksesta "Jeesus asetti ehtoollisen pöydälle" (jonka jälkeen sitä ruvettiin nauttimaan).

DrMark kirjoitti...

Anonyymille:

Heprean ayin-koph-beit on sanakirjan (Hebrew-Aramaic Lexicon of the Old Testament) mukaan:
1) heel
2) hoof
3) footprint
4) rearguard of an army
5) the end of an affair, the future

Seuraavan jakeen "halu" (taw-shin-waw-koph-he)on saman sanakirjan mukaan "desire, longing".

Tämä vastaa nähdäkseni kysymykseesi siitä, mitä nuo sanat alkukielessä ovat ja mitä ne tarkoittavat. Ilmeisesti kuitenkin ajoit takaa jotain muuta?

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos vastauksesta.

Näyttäisi oppimattoman silmillä että molemmissa kielissä, Hebrea ja Kreikka (LXX) on sama, identtinen teksti, vain kohde, pää ja kantapää on eri.
Voisiko kyseessä olla "takapuoli" eli häpy, asiayhteys huomioon ottaen, Eevan tuskat ja alastomuus.

"Oikea" käännös tai tulkinta tulisi olla sama molemmissa ?
"se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän"
se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet polkeva rikki kantapään ?

Tämä sovitetaan Jeesuksen ristin työhön, jopa nauloihin joilla jalat naulattiin.
Voiko kyseessä olla vallan "ominaisuuksista" ?

itse tutkit mitä mahtaa olla "alku-rikkomus", ja tällä hetkellä olen sitä mieltä että se liittyy tavalla tai toisella sukupuoli-yhteyteen tahi sitten vain puhtaaseen seksiin. ilman jälkeläistä.
Myös Saatanan työ Nooan aikana on viite tähän suunnitelmaan.
Jeesus viittaa siihen lopunaikoihin viittaavana.
Onhan paljon "harhaoppeja" juuri "seksin" tulkinnoista, mistä lie tutkijat sen opin sitten "keksineet".
Myös selvä viittaus avioliittoon on sekä tässä kohdassa että Jeesuksen sanoista ihmisen "olotilasta" taivaassa.
Tämä tulkitaan että taivaassa ei ole seksiä, mutta puhuuko Herra seksistä vai "avioliitosta" taivaassa.


Itse halu, siemen sisällä on liian laaja että rohkenen siitä sanoa vain tämän:
Kaikki siemenet lisääntyvät "oman sisäisen kaavan" mukaan.
Viittaus Nooan ja jättiläiset.
Toisaalta tähän sopii sekä "luonnollinen" lisääntyminen, että "idea" valhe - petos - varkaus. Perkeleen osalta.
Naisen siemen kohdalla on "vaarallisempaa" sanoa julkisesti mitään, mutta oletus että totuus on vastakohta valheelle, mistä tämä ketju "alunperin" puhuu, eli siitä asetuksesta mikä tuo vapauden. Totuus vastaan valhe.