maanantai 30. huhtikuuta 2012

Seurakunta Israelin eskatologisen temppelin lupausten täyttymyksen alkuunsaattajana? (2 Kor. 6:16-18)


Joskus ihmiset, jotka haluavat erottaa selvästi Israelin ja Uuden testamentin seurakunnan vetoavat Raamatun ”kirjaimellisen” tulkinnan periaatteeseen. ”Lupaukset, jotka on annettu Israelille, tulevat täyttymään Israelin kansan joukossa” on periaate, jota joskus kuulee toistettavan.

Paavali kirjoittaa Korintin seurakunnalle, että ”niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä (Kristuksessa) “on.”” Mitä nämä VT:n lupaukset ovat?

Yhden esimerkin tälläisistä lupauksista hän antaa myöhemmin kirjeessään kun hän kirjoittaa:

”Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani”. Sentähden: “Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani/toivotan teidät tervetulleeksi (εἰσδέξομαι) ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias”. Koska meillä siis on nämä lupaukset”... (2 Kor. 6:16-7:1)

Paavali puhuu Korintin seurakunnasta - itsensä mukaanlukien - Jumalan temppelinä. Tämä seurakunta, jossa oli mukana sekä juutalaisia että pakanoita, muodosti yhdessä Paavalin kanssa ”Jumalan temppelin”. Ymmärrystään vahvistaakseen hän viittaa useisiin VT:n teksteihin.

Ensin Paavali siteeraa tai ainakin viittaa kahteen VT:n kohtaan, jotka ovat ennustuksia tulevasta eskatologisesta temppelistä.

[M]inä panen asumukseni teidän keskellenne enkä viero teitä. Ja minä vaellan teidän keskellänne ja olen teidän Jumalanne, ja te olette minun kansani.” (3. Moos. 26:11-12)

Minä teen heidän kanssansa rauhan liiton — se on oleva iankaikkinen liitto heidän kanssansa — istutan ja runsaasti kartutan heidät ja asetan pyhäkköni olemaan heidän keskellänsä iankaikkisesti. Minun asumukseni on oleva heidän yllänsä, ja minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Hes. 37:26-27)

Sen jälkeen hän viittaa VT:n lupauksiin, joissa temppeli tullaan uudelleenrakentamaan Babylonian pakkosiirtolaisuuden jälkeen.

Pois, pois! Lähtekää sieltä, älkää koskeko saastaiseen; lähtekää sen keskeltä, puhdistautukaa, te Herran aseenkantajat.” (Jes. 52:11)

”Näin sanoo Herra, Herra: Koska minä olen vienyt heidät kauas pakanain sekaan ja hajottanut heidät muihin maihin, olen minä ollut heille pyhäkkönä vähän aikaa niissä maissa, joihin he ovat joutuneet. Näin sanoo Herra, Herra: Minä kokoan / toivotan tervetulleeksi (εἰσδέχομαι) teidät [heidät LXX:ssä] kansojen seasta ja kerään teidät maista, joihin teidät on hajotettu, ja annan teille Israelin maan. Ja he tulevat sinne ja poistavat siitä kaikki sen iljetykset ja kaikki sen kauhistukset.” (Hes. 11:17-18)

”Niinkuin suloisesti tuoksuvaan uhriin minä teihin mielistyn / toivotan tervetulleeksi (προσδέχομαι), kun minä vien teidät pois kansojen seasta ja kokoan teidät maista, joihin olette hajotetut, ja osoitan teissä pyhyyteni pakanain silmien edessä. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, kun minä tuon teidät Israelin maahan, siihen maahan, jonka minä kättä kohottaen olin luvannut antaa teidän isillenne.” (Hes. 20:34)

Paavalin kolmas viittaus tulee 2. Sam. 7:14 kohdasta: “Minä olen oleva hänen isänsä ja hän minun poikani”, sillä muutoksella että ”poika” (υἱός) on muuttunut ”pojiksi ja tyttäriksi” (υἱοὺς καὶ θυγατέρας). Tämän muutoksen takana lienee Jesajan profeetalliset tekstit Israelin ”poikien ja tyttärien” (Jes. 43:6; 49:22; 60:4) ennalleenasettamisesta, jolloin he tulevat vielä palvomaan Jahvea temppelissä (Jes. 60:7, 13).

Paavalin mukaan näyttääkin siltä, että Korintin seurakunta on alkanut täyttää näitä VT:n Israelille antamia lupauksia eskatologisen temppelin suhteen. Nyt profetiat saavatkin ”kirjaimelliset” täyttymyksensä konkreettisesti Jumalan kansassa, etniseen taustaan katsomatta. On toki mahdollista sanoa, että Paavali käyttää tekstejä analogisesti, allegorisesti tai esimerkillisesti. Nämä ovat kuitenkin sanoja, joita useat itse ”kirjaimellisen” tulkinnan kannattajat vierastavat. Väittäisin silti, että Korintin seurakuntalaiset olisivat Paavalin kirjeen perusteella nähneet itsensä näiden profetioiden todellisen täyttymyksen alkuna. Siksi - ja siihen vedoten - Paavali kehottaa näitä ihmisiä (ja meitä) elämään Jumalan pelossa pyhää temppelin arvoista elämää (2 Kor. 6:14-16; 7:1).

9 kommenttia:

Julle kirjoitti...

Moniko vapaiden suuntien seurakuntiin palkkasuhteessa tai vastaavassa asemassa oleva uskaltaa kommentoida tätä?

Veikkauksia :)

Welzu kirjoitti...

Ainakin minä.
En tiedä kuinka pitkään, mutta pitkään kuitenkin olen ajatellut jotakuinkin noin. En oikein ikinä ole osannut lukea Uuden testamentin seurakunta/Israel-juttuja niin, että niissä jäisi vielä jotakin täyttymätöntä pelkästään israelilaisten kohdalle. Paitsi mahdollinen joukkokääntyminen kristityiksi, mutta sekin puhuu ennemminkin se puolesta, että Israelille annettujen lupausten täyttymys on seurakunnassa ei esim. juutalaisuudessa.
Tämän pohjalta mua ei haittaa vaikka saisinkin korvausteologin nimen. Tosin teknisesti ottaen taidan ennemminkin olla oliivipuuteologi, mutta eipä niissä varmaan monien silmissä todellista eroa ole.
Nyt kun alkuun pääsin, niin en oikein koskaan ole ymmärtänyt meidän piireissä pakonomaista tarvetta liittää rukoustilanteisiin rukousta Israelin puolesta. Ite, kun se esirukousaiheena esitetään, muutan sen yleensä muotoon yleiseksi rukoukseksi lähi-idän puolesta. Toistaiseksi kukaan ei vielä ole huomannut tätä kierouttani.

DrMark kirjoitti...

Kiitos Mikolle hyvästä kirjoituksesta! Tälläistähän UT on pullollaan, mutta se tuppaa jäädä huomaamatta niiltä, joiden teologiseen esiymmärrykseen se ei sovi.

Mitä tulee Welzun kommentteihin, niin tokihan Paavali on sitä mieltä, että juutalaisille tulee kertoa - ja toivottavasti tullaankin kertomaan - evankeliumia loppuun asti. Mutta se ei kuitenkaan vaadi, että
1) VT:n teokraattisen Israelin ja modernin Israelin valtion välille tulisi vetää yhtäsuuruusviivat,
2) siunaamme ei-vanhurskasta riistoa ja häväistystä Lähi-Idässä, tai että
3) kristittyinä osallistumme mielenosoituksiin, joiden tarkoitus on puolustaa sotaa ja väkivaltaa.
Harmittavasti kuitenkin joissain piireissä on (väärin)ymmärretty, että kuuliaisuus Jumalan Sanalle tarkoittaa nimenomaan näitä asioita.

Mikko Sivonen kirjoitti...

DrMark: Olet oikeassa siinä, kuinka paljon samantyylisiä esimerkkejä löytyy UT:sta, kun alkaa tarkasti katsella kuinka UT:n kirjoittajat lainaavat VT:n tekstejä. Kerrassaan mielenkiintoista tehdä tätä tutkiskelua.

Julle kirjoitti...

Helluntaiherätyksen tunnettu toisinajattelija O. H. esittää seuraavanlaisen tulkinnan "korvausteologiasta":

Seurakunta syntyi täysin israelilaisena. Alkuaikoina kaikki sen jäsenet olivat juutalaisia. Jo alkuvuosisatoina juutalaisten suhteellinen osuus seurakunnassa pieneni, koska pakanoita tuli paljon uskoon. Tämä ei kuitenkaan vähennä eikä mitätöi seurakunnan arvoa Jumalan lopullisena liittona ja ratkaisuna. Sen rinnalle Jumala ei koskaan nosta muuta järjestelmää. Suuren suosion saanut uusi virtaus nostaa Vanhasta testamentista uuden järjestelmän, joka mukamas evankelioi maailman. Oppi vähättelee, tai itse asiassa tekee tyhjäksi, Uuden testamentin ilmoituksen.

Uuden liiton seurakunta on Jumalan ainoa ja lopullinen tie, jonka kautta Jumala vie päätökseen koko ihmiskuntaa käsittävän pelastussuunnitelmansa. Mikään järjestelmä ei voi astua seurakunnan paikalle täyttämään tai jatkamaan seurakunnalle annettua tehtävää. Väite, että juutalaiset veisivät maailman evankelioinnin päätökseen tuhatvuotisen valtakunnan aikana, on harhauttavaa korvausteologiaa!

Hyvin käännetty päälaelleen koko käsite!

DrMark kirjoitti...

Terävä huomio Osmolta! Paavali varmaan harmittelee, että hänen lukuisista yrityksistään huolimatta tämä asia on vieläkin/jälleen epäselvä osassa kristikuntaa :-)

Anonyymi kirjoitti...

Möys Eskola avaa samaa tekstiä pitkään narratiivikirjassaan. Lukaisin juuri teoksen Land Cries Out: Theology of the Land in the Israeli-Palestinian conflict, jossa on ennenkaikkea messiaanisten juutalaisten ja palestiinalaiskristittyjen (ja Malcom H:n, Gary Burge, Stephen Sizer jne..) näkemyksiä asiasta.

Teologinen vääntö kirjassa tiivistyy juuri tähän VT UT:ssa asiaan, mutta varsinainen dialogi jää puuttumaan siitä, onko UT:n Israel-viittaukset "additional analogies" vai tekstien "lopullisia" täyttymyksiä. Mit nyt Malcom H. ICEJ:stä toteaa muun muassa, että tällaiset yllä nähdyt tulkinnat ovat "nothing short of bizarre".

- Lars Leevi

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä tulee hyvä mieli tästä ketjusta, kun itse jouduin tilille omassa seurakunnassa näistä näkemyksistä. Kehtasin asettua kokouksen johtajana julkisesti vastustamaan puhujaa, joka esitti korvausteologit suorana jatkumona inkvisitiosta ja natseista. Tunnustauduin korvausteologiksi mutta väitin seurakunnalle, etten ole natsi.

DrMark kirjoitti...

Pekka:

Taisikin tuo natsivaihtoehto olla ensimmäisenä listalla, kun taannoin yritin päästä selville siitä, mitä "korvausteologia" oikein on. Se on kyllä todella kätevä oppirakennelma kun siitä on niin moneksi :-)