sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Ilmestyskirja-palsta: Ensimmäinen ratsastaja

Ilmestyskirjan kuudennessa luvussa Johannes näkee neljä hevosta ratsastajineen (6:1-8). Toisen, kolmannen ja neljännen hevosen ratsastajat edustavat selkeästi vahingollisia voimia, mutta ensimmäisestä on erilaisia tulkintoja. Edustaako voittamaan lähtenyt valkoinen ratsastaja Messiasta tai evankeliumin voittokulkua - vai mistä on kysymys?

Luvussa 19 petoa ja sen joukkoja vastaan voitokkaasti taisteleva Jeesus ratsastaa valkoisella hevosella, joten jotkut ovat ajatelleet myös ensimmäisen ratsastajan olevan sama henkilö. Toiset puolestaan ovat yhdistäneet valkoisen värin, kruunun ja voittamisen siihen, kuinka seurakunta Kristuksen edustajana levittää voitokkaasti evankeliumia maan päällä.

Enemmistö raamatuntutkijoista on kuitenkin sitä mieltä, että väristään huolimatta ensimmäinen ratsastaja kuuluu samaan ryhmään kolmen muun pahansuovan ratsastajan kanssa. Keskustelua käydään lähinnä siitä, onko kyseessä jokin saatanallinen voima tai hahmo, joka yrittää eksyttää ja alistaa kristittyjä, vai jotain muuta. Edellisen puolesta puhuisi mm. se, että Jeesus itse ennusti väärien profeettojen ja väärien messiaiden tulon - puhumattakaan myöhemmin Ilmestyskirjassa esiintyvästä antikristuksesta, joka yrittää imitoida Kristusta ja näin johtaa ihmisiä harhaan.

Toisaalta Ilmestyskirjan kokonaisnarratiivin valossa näyttäisi siltä, että vielä tässä vaiheessa on kyse jostain muusta kuin uskoviin kohdistuvasta toiminnasta. Sinetit - joista neljä ensimmäistä ovat kuudennen luvun neljä ratsastajaa - eivät vielä sinällään edusta maata kohtaavia tuomioita. Niiden kohteena eivät myöskään ole erityisesti uskovat, vaan ne koskettavat yhtäläisesti kaikkia. Tuhoa kylvävässä hevoskvartetissa on ennemminkin kyse pahoista ja tuhoavista voimista, joiden Jumala sallii tehdä työtään maan päällä ennen todellisia rytinöitä. Raamattu nimittää tätä aikaa tai vaihetta "synnytystuskiksi" eli Herran päivää edeltäviksi merkeiksi.

Tämän valossa olisi mielekästä ajatella ensimmäisen ratsastajan edustavan Rooman valtakunnan (ja sen perillisten) imperialistista ulkomaanpolitiikkaa. Rooma esiintyi mielellään hyväntekijänä ja rauhan - Pax Romana - asiamiehenä, mutta todellisuudessa toi mukanaan sotia, joista seurasi nälänhätää, sairauksia ja kuolemaa. Ilmestyskirjan yksi tarkoitus onkin herätellä Rooman valtakunnan kristittyjä näkemään isänmaansa ja sen toiminnan todellinen luonne. Ensimmäisen hevosen valkoinen väri siis johtaa harhaan - ja niin on tarkoituskin.

5 kommenttia:

Julle kirjoitti...

Kotimainen klassikko ja lähes uskontunnustuksen tasolle nousevan tulkinnan kirjailija V. Hartonen uskoo ratsastajan olevan Kristus.

Hän toteaa suurimpien erojen 6. ja 19. luvun ratsastajissa liittyvän päässä olevien kruunujen määrään (1 kpl/6 kpl) ja aseistukseen (jousi/miekka).

Kruunukimara selittyy sillä, että ensimmäinen kruunu on yhdestä voitosta: Onnistumisesta tempaamaan seurakunta ylös. Se, että hänelle on myöhemmin useita kruunuja, kertoo hänen ehtineen jo saada useita voittoja.

Aseistuksen muutos selittyy sillä, että tilanteet ovat erilaisia. 6. luvussa tarjotaan rauhaa, vaikka jousi on jännitetty uhkailevasti. 19. luvussa hän lyö uppiniskaisen vastustajansa sitten miekalla.

Globaalisti tunnettu apokalyptisti D. E. Aune tunnistaa 6. luvun ratsastajissa ja heposissa yhtäläisyyksiä mytologian Minokseen, Apolloon sekä Sakarjan kirjaan. Aunen mielestä 6. luvun ratsastaja ei ole Messias, sillä tämä oli se, joka avasi sinetin ja käski ensimmäistä ratsastajaa astumaan esiin. Kysymyksessä olisi jumalallisesti valtuutettu tihutyö.

Hartosta nuoremman sukupolven tulkitsija ja didaktikko O. Kokkonen kertoo kysymyksessä olevan anttikristus. Hänkin toteaa, että Jeesus on taivaassa, eikä siis voi ratsastaa hevosella. Lisäksi hänen tulemuksiaan on jäljellä (käytettävissä) vain yksi, jonka hän hyödyntää vasta ns. toisessa tulemuksessaan ns. vihan ajan päättyessä.

Välimallinmies R. H. Mounce listailee tulkintavaihtoehtoja, mutta käyttää tilaa esitellessään argumentteja, jotka eivät tue ratsastajan olevan Kristus. Hän kertoo, miten "jotkut kirjoittajista" uskovat ratsastajan olevan vertauskuva Rooman itärajalla möyrynneistä pelottavista parthialaisista. Mounce päätyy vihjailemaan ratsastajan kuvaavan Dr. Markin viimeisen kappaleen hengessä valloituksen ja militarismin spirittiä.

On se mielenkiintoista!

DrMark kirjoitti...

Tämä kuvaa hyvin sitä tilannetta, että jos Ilmestyskirjan tulkitsijoita on koolla kymmenen, tulkintoja löytyy vähintään tusinan verran...!

Welzu kirjoitti...

Muistan jostakin muinaisilta ajoilta kuunnelleeni Mellerin kasetin, jossa se myös selitti, että kyseessä on tietenkin antikristus. Perusteluina oli tässäkin tuttuja juttuja. Yhtenä mm. se, että Uuden testamentin mukaan saatanakin tekeytyy valkeuden enkeliksi ja siksi antikristuskin tekeytyy Kristukseksi.
Tässä tapauksessa antikristuksen paljastaa aseistus. Sillä on vain jousi, mutta ei nuolia, joka kertoo antikristuksen tavasta voittaa petoksen ja viekkauden avulla, ei vuodattamalla verta. Tässä siis viittaus Danielin, Hesekielin ja muiden ennustuksiin, joiden mukaan antikristus saa aikaan rauhan Israelissa ja naapurivaltioissa, niin että Israel luopuu jopa asevoimistaan. Näin Israel jää aseettomaksi ja antikristus voi lataamattomalla jousella lähteä valloittamaan maata.
Samoilta ajoilta jäi myös mieleen, että erityisesti adventistit kannattavat sitä tulkintaa, että ratsastaja on seurakunta ja (tietenkin) erityisesti adventistit. Tämä taisi olla yksi niitä aiheita, joista Aimo Helmisen kanssa väittelin osallistuessani niihin adventistien kirjekursseihin (kävin niistä melkein kaikki ja vielä viime vuoteen saakka ne opetusosuudetkin olivat tallessa, mutta eivät enää). Mutta silloin olin vielä enempi ton Mellerin tulkinnan kannalla...

Anonyymi kirjoitti...

Hallava hevonen
Arabilipun kehitys

PUNAINEN: Khawarij oli ensimmäinen islamilainen ryhmä, joka tuli esiin Kalifi Uthman II salamurhan jälkeen, muodostaen tasavaltalaisen puolueen islamin varhaisena aikana. Heidän symbolinsa oli punainen lippu. Arabiheimot, jotka osallistuivat Pohjois- Afrikan ja Andalusian valloitukseen, kantoivat punaista lippua, josta tuli sittemmin Andalusian islamilaisten hallitsijoiden symboli (756-1355). Myöhempinä aikoina punainen lippu on symboloinut Mekkan ylimystöä ja Hashemiitteja, Profeetan jälkeläisiä. Nykyisen lipun suunnitteli Profeetan jälkeläinen Hussein, Arabi kapinan kesäkuussa 1916 lipuksi. Palestiinalaiset nostivat lipun Arabiliikkeen merkiksi 1917. Vuonna 1947 Arabialainen Baath puolue tulkitsi lipun Arabimaailman vapautuksen ja yhtenäisyyden lipuksi. Palestiinalaiset ottivat lipun uudelleen käyttöön Palestiinan Konferenssissa Gazassa 1948. Arabiliiga tunnusti lipun Palestiinan lipuksi. Sen otti edelleen käyttöönsä PLO, Palestiinalaisten virallinen edustaja, Palestiina Konferenssissa Jerusalemissa 1964.

MUSTA: Profeetta Mohammed ( 570-632)

Seitsemännellä vuosisadalla, Islamin nousun ja sitä seuranneen Mekkan vapauttamisen yhteydessä oli käytössä kaksi lippua – valkoinen ja musta. Valkoiseen lippuun oli kirjoitettu ” Ei ole muuta jumalaa kuin Allah ja Mohammed on hänen profeettansa.”

Ennen islamia musta lippu oli koston merkki. Se oli käytössä joukkoja johtaneiden päävaatteena.

Sekä musta että valkoinen lippu laitettiin moskeijaan perjantairukouksien ajaksi.

Abbasiidi dynastian aikaan ( 750-1258) Bagdadissa otettiin musta lippu symboloimaan surua profeetan sukulaisten salamurhasta ja muistoksi Karbalan taistelusta.

VALKOINEN: Ummayadi dynastia (661-750) Damaskoksessa

Ummayadit hallitsivat yhdeksänkymmentä vuotta, ja ottivat valkoisen käyttöönsä symbolina ja muistutuksena profeetan ensimmäisestä taistelusta Badrissa, ja erottamaan heidät Abbasiidesta, kun he käyttivät suruunsa valkoista eikä mustaa.

Muawia Ibn Abi Sufian (661-750) Ummayadi valtion perustaja julisti itsensä Jerusalemin Kalifiksi.

VIHREÄ: Fatimiitti dynastia (909-1171) Pohjois- Afrikka

Fatimiitti dynastian perusti Marokkoon Abdullah Al-Mahdi, joka hallitsi siten koko Pohjois- Afrikkaa.

He ottivat vihreän värikseen, symboloimaan kuuliaisuuttaan Alille, profeetan serkulle., joka oli kerran välttynyt salamurhalta ollessaan kääriytyneenä vihreään viittaan.

Nyt olemme 3 sinetin avautumisen ajassa seuraavana lähtee liikkeelle vihreä hevonen joka on Islamilainen valtaannousupyrkimys siis lähi-idän tuleva sota joka on oven edessä

Julle kirjoitti...

Miten tämä kirjoitus tarkasti ottaen kytkeytyy Ilmestyskirjan tekstiin?

Tämän tyyppinen selitys on kohtuullisen helppo saada sopimaan monien lippujen tai kauhtanoiden värimaailmaan.

Uskooko anonyymikirjoittaja itse tähän, vai esitätkö jonkun muun esittämän tulkinnnan? Lähde?