sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Ilmestyskirja-palsta: Viimeisen pasuunan soidessa

Jumala esitetään Raamatun alkuhetkiltä asti maailman kuninkaana, mutta hänen näkyvä, lopullinen hallintansa jää Vanhan testamentin päättyessä vielä tulevaisuuden toivoksi. Evankeliumeissa otetaan ratkaiseva askel kohti tätä päämäärää, kun lihaksi tullut Jumala kruunataan kuninkaaksi Golgatalla, mutta vieläkään kaikki eivät tunnusta hänet herrauttaan eivätkä alistu hänen hallintansa alle. Tämä ei kuitenkaan ole asioiden lopullinen tila, vaan ennen pitkää Herra tulee ja ottaa näkyvän kuninkuuden maailmassa.

Ilmestyskirjan mukaan tämä tapahtuu viimeisen torven soidessa (Ilm. 11:15-18; vrt. 1 Kor. 15:52; 1 Tess. 4:16). Johannes ei koko kirjassa puhu mitään ns. tempauksesta, mutta jos sellainen johonkin pitäisi sijoittaa, niin paras paikka olisi eittämättä luvussa 11, jossa Herra ja hänen Voideltunsa ottavat vallan. Herran tulemista tarvitse enää odottaa, koska tuosta hetkestä lähtien hän on se, "joka on ja joka oli" - enää ei tarvita epiteetin kolmatta osaa, "joka tuleva on" (11:17). Tähän pisteeseen asti Ilmestyskirjan kronologisella aikajanalla on myös vilahdellut Herran palvelijoita ja Jeesuksen todistajia, mutta Johanneksen palatessa takaisin tuolle aikajanalle luvussa 15, ei Herran omia maan päällä enää ole. Jäljellä ovat vain maan tuhoajat, joiden tuhoamisen aika on käsillä. Tämä on se hetki, jota taivaassa on odotettu, ja tätä meidänkin tulee odottaa.

Se, että Herra tulee ja ottaa lopullisen kuninkuutensa maan päällä, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki olisi ohi silmänräpäyksessä. Vie vielä oman aikansa, ennen kuin kaikki on selvitetty ja asetettu kohdalleen. Tähän prosessiin ei kuulu pelkästään pahisten tuhoaminen, vaan myös mm. Herran palvelijoiden palkitseminen ja kuolleiden tuomitseminen. Johanneksella riittääkin vielä toiset 11 lukua mielenkiintoista kerrottavaa ja kuvattavaa!

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Missä vaiheessa soi viimeinen pasuunaa ja kaikki uskovat muuttuvat Herran kuvan kaltaiseksi ja kuolemattomiksi ?

Kuolema on "kadonnut" eikä uskova voi tehdä syntiä joka tappaisi ?

Missä vaiheessa tulee merkki uskoviin ja mitä varten ?

DrMark kirjoitti...

Ilmestyskirjassa ei puhuta mainitsemastasi muutoksesta (ainakaan noilla sanoilla), eikä siellä myöskään anneta viimeisen pasuunan ajankohdasta muuta tietoa kuin että se oli lähellä jo Johanneksen aikana.

Kuoleman kohtalo mainitaan Ilmestyskirjan luvussa 20, mutta jälleen tuo "tappavan synnin" tekeminen ei näytä olevan sellainen aihe, josta Johannes on kiinnostunut.

Uskoviin tulevasta merkistä - joka ei siis välttämättä ole mikään kirjaimellinen leima otsassa tms. - puhutaan Ilmestyskirjan 7. luvun alussa. Ajattelen tällä hetkellä, että sen tarkoitus on osoittaa, että Jumalan tarkoituksena ei ole saattaa hänelle uskollisia ihmisiä ahdistukseen tai vuodattaa vihaansa heidän päälleen. Toki ahdistusta on tarjolla uskovillekin, mutta sen takana on Ilmestyskirjassa peto eikä Jumala. (Poikkeuksana näyttäisivät tosin olevan ne uskovat, jotka ovat jostain syystä väärässä kimpassa pedon ja hänen järjestelmänsä kanssa.)