tag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post4831053121847515893..comments2023-07-27T13:24:41.930+03:00Comments on Eksegeettinen safari: Viimeiseen veritippaan asti - Jungner, Jeesus ja homoliitotMatti Kankaanniemihttp://www.blogger.com/profile/08113947222924547381noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-59159559445176886422023-07-26T14:07:11.455+03:002023-07-26T14:07:11.455+03:00Kiitos Matille jälleen upeasta retorisesta ja älyl...Kiitos Matille jälleen upeasta retorisesta ja älyllisestä ilotulituksesta. Jos sun tekstit saisi konvergoitua ilotulitteiksi, niin niillä voittaisi uuden vuoden skabat mennen tullen.<br /><br />Itse jäin kaipaamaan sitä, miten käsittelisit lisääntymiskäskyn suhteen samaa sukupuolta olevien liittoihin, joista ei luonnostaan voi syntyä jälkeläisiä. Se on mielestäni erittäin tärkeä näkökulma muodostaessa mielipidettä "oikeasta ja väärästä seksuaalisuudesta", koska itse edelleen ajattelen, että jokin on oikein ja jokin väärin. Sun teksti sivuutti sen ja keskittyi mun mielestä enemmän siihen, miten suhtautua ja toimia itsensä kanssa eri mieltä olevien kanssa (sekä yksilönä että yhteiskunnallisella tasolla), mikä on kyllä yhtä tärkeä kysymys, koska "voit olla oikeassa mutta silti täys mulkku" on monen kohdalla totta, ja ite sorruin aikanaan siihen erittäin aktiivisesti.<br /><br />Toinen mielenkiintoinen keskustelu olisi keskustelu "hyvästä vanhemmuudesta". Itse ajattelen, että lapsilla on oikeus vanhempiin, joista hän on syntynyt, ei niin, että aikuisilla on oikeus lapsiin. Lähinnä siis, että lapsi ei ole statussymboli tai kiva lelu, joka jokaisen aikuisen on oikeus saada halutessaan. Mutta ajattelen siis, että lapsilla on oikeus saada malli niiltä biologisilta vanhemmilta, joista on muodostunut, tarkoittaen miestä ja naista. <br /><br />Samalla tiedän, että moni hengellinen heteroavioliitto voi olla lapsille hyvin rakkaudeton kokemus verrattuna rakastavien samaa sukupuolta olevien vanhempien liittoon, ja montaa heteroliittoa hallitsee alfanainen parinaan feminiininen alistuva mies, joten kuinka paljon parempi se malli on verrattuna samaa sukupuolta olevaan pariin, jossa roolit voivat olla myös selvillä mutta tasapainoisempina. <br /><br />Ja lastensuojelun parissa työskentelevät tietävät, että lapsen biologiset vanhemmat ovat joskus ne huonoimmat vanhemmat lapselle, joten jos ajattelua perustellaan lapsen parhaalla, mikä se lapsen paras lopulta on.<br /><br />Omalla kohdallani jury on myös edelleen ulkona, koska en ole aktiivisesti antautunut painimaan asian kanssa (lapsuuden judo sisälsi lähinnä heittoja ja vain honkesakatame sidonta muistissa, josta helppo vapautua). Alitajunta on kuitenkin pyrkinyt muodostamaan jotakin relevanttia tapaa suhtautua asioihin, pitäen kiinni siitä, että toistaiseksi tarvitaan mieheltä siittiö ja naiselta munasolu ihmisen syntymiseen, mutta että kanssaihmisten rakastamisen pitää olla sekä aitoa että ehdotonta, joka ei toteudu, jos alitajuiset angstit puskevat ihohuokosista läpi kohdatessa itsensä kanssa erilaisia tallaajia. Välillä toivon, että alienit astuisivat julkisuuteen, niin vois yllättäen moni leiri yhdistyä kuten "Independence day" leffassa.<br /><br />Ainoa mikä tekstissä särähti korvaan oli kun puhuit "heräämisestä" erilaiseen seksuaaliseen suuntautumiseen ja käsittelit sitä pelkästään seksiin liittyvänä kysymyksenä dopamiinituotantoineen. Itse pystyn ymmärtämään "heräämisen" sisältävän ihastumista ja rakastumista samaan sukupuoleen, mikä sen siihen suuntaan on sitten keikauttanutkaan tai onko kyse tilasta johon synnytty. Seksi tulee vasta sen jälkeen, joten en ajattele että kyse on vahvemman dopamiinipiikin metsästyksestä, vaan voi olla kyse siitä, että dopamiinivarastot ovat loppu ja ihminen hakeutuu siihen suuntaan mistä dopamiinia löytyy, koska ilman dopamiinia ihminen on valmis päättämään elämänsä.<br /><br />Isä Pekka O. M. Leivonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-26832655276632773872014-07-07T00:40:04.463+03:002014-07-07T00:40:04.463+03:00Mielenkiintoinen kirjoitus. Hieman hämäräksi jäi k...Mielenkiintoinen kirjoitus. Hieman hämäräksi jäi kuitenkin nyt kirjoittajan oma suhtautuminen homoliittoihin - ja ilmeisesti kielteisen suhtautumisen perustelut?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-13197979092847667682013-09-19T02:07:02.745+03:002013-09-19T02:07:02.745+03:00...eikös tuo ole Johannes Kastajan ohje...??...eikös tuo ole Johannes Kastajan ohje...??Janne Kärkinennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-65202304579095368582013-09-18T10:36:00.745+03:002013-09-18T10:36:00.745+03:00Asiallista tekstiä. Minun huomioni kiinnittyi pasi...Asiallista tekstiä. Minun huomioni kiinnittyi pasifismikysymykseen v.s. Jeesuksen väliinpitämättömyys.<br /><br />luukas 3:14: "Sotilaatkin kysyivät häneltä: "Entä me, mitä meidän tulee tehdä?" Hän sanoi heille: "Älkää ryöstäkö älkääkä kiristäkö keneltäkään, vaan tyytykää palkkaanne."<br /><br />Jeesus ei siis sanonut, että pitäisi lakata taistelemasta geopoliittisten kamppailujen osana, vaan että yksilötasolla ei tekisi itsekkyydestä lähteviä syntejä (ryöstäminen, kiristäminen).Pen Movinghttps://www.blogger.com/profile/18039970796667244113noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-29190314107305566412013-06-12T00:38:39.323+03:002013-06-12T00:38:39.323+03:00Kiitoksia Matti Kankaanniemelle asiantuntevasta ki...Kiitoksia Matti Kankaanniemelle asiantuntevasta kirjoituksesta!<br /><br />Minua häiritsee näissä sateenkaaripuolueen kannanotoissa eniten se, miten oikeutta parisuhteeseen, seksiin tai avioliittoon hehkutetaan jonkinlaisena jokaisen ihmisen perusoikeutena. Toinen mikä saa karvat pystyyn on juuri tuo "rakkauteen" vetoaminen. <br /><br />Johtunee saamistani katolisista vaikutteista (tai sitten alitajuisesti puran omaa katkeruuttani epäonnestani naisrintamalla), mutta en pidä parisuhdetta ( =avioliittoa) minkäänlaisena ihmisen "perusoikeutena" tai "hyvän elämän edellytyksenä". Naimattomuus on vanha kristillinen hyve, johon Paavali ja itse Jeesuskin kannustavat kaikkia kykeneviä (sekä sanoillaan että omalla esimerkillään). Ilmeisesti lukeudun Kankaanniemen jaottelun perusteella siis "tunnustusten Kristus" -koulukuntaan.<br /><br />Jotenkin ajattelen että ainoa jumalinen parisuhteen muoto on pitkällä tähtäimellä avioliitto, ja vielä että sen tulee aina palvella perimmäistä tarkoitustaan eli "lisääntymistä ja maailman täyttämistä". (Nyt muuten alkaa itseänikin hirvittämään että miten vahvasti koko ajan Roomasta kaikuu...) mutta pidän mahdollisena että avioliitto jossain määrin välittää Jumalan armoa ihmisille. Sehän on itse Jumalan säätämä ja lopulta Kristuksen ja seurakunnan kuva (vrt. Laulujen laulu, Efesolaiskirje). Siis kuva, ei pelkkä vertauskuva. Tällaisen puolisakramentaalisen käsityksen valossa kaikenlainen aviojärjestyksen muuttaminen luonnollisesti tuntuu jumalanpilkalta.<br /><br />Jungnerin ja hänen hengenheimolaistensa edessä tuntuu kuitenkin toivottomalta alkaa selostamaan tällaisia kantoja, matka nykyisen parisuhde-etiikan ja oman katolissävytteisen versioni välillä on valovuosien mittainen.Janne Kärkinennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-17710977030781517702013-06-10T16:38:42.956+03:002013-06-10T16:38:42.956+03:00David Instone-Breweriltä tuli vuonna 2012 kirja ”T...David Instone-Breweriltä tuli vuonna 2012 kirja ”The Jesus Scandals” (kirja-arvostelu löytyy samalta safarilta). Luvussa ”Child Abuse” hän käsittelee jakeita Matt. 18:6 & Mark. 9:42: <br /><br />”Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.”<br /><br /> Matteuksella kontekstina toimii opetuslasten kysymys ”kuka on suurin” ja Jeesus opettaa opetuslapsiaan lapsen kautta, joka istuu hänen sylissään. <br /><br />Kuka on Jeesuksen sanojen raivon kohteena? Jakeessa käytetään kreikan kielen sanaa σκανδαλίζω . DIB:n mukaan sana viittaa evankeliumeissa (mm. Matt. 5:28-30) ja juutalaiskreikkalaisessa kirjallisuudessa seksuaaliseen syntiin (Siirak. 9:5; Salomon psalmit 32:15). Jeesus puhuu tässä todennäköisesti lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Kyseinen toiminta oli yleistä Rooman valtakunnassa ja roomalaiset sotilaat toivat kyseisen toiminnan mukanaan Palestiinaan. <br /><br />Plautus -niminen henkilö kirjoitti noin 200 jKr. roomalaisten seksuaalimoraalista: ”Voit harrastaa seksiä minkä kanssa tahansa, kunhan et koske toisen vaimoon, leskiin, neitsyihin, nuoriin miehiin, etkä vapaana syntyneisiin poikiin”. Ne, joita ei mainittu, kuten huorat, orja tytöt ja orja pojat ym. olivat vapaata riistaa. Hyvännäköiset poikaorjat myytiin hyvään hintaan ja heitä käytettiin mm. alaston tanssijoina. Filon mukaan yläluokkalaiset juutalaiset omaksuivat kyseisisiä tapoja (Philo, Contemplative Life 6, 48-52). <br /><br />10 jKr. ajoitettuun hopeiseen viinikuppiin, joka löydettiin läheltä Beetlehemiä, on kuvattu edellämainittujen juhlien sisältöä. Kuvassa vanha mies on homoeroottisessa kontaktissa nuoriin poikiin. Kuvassa näkyy myös pieni orjapoika kurkkimassa oven raosta meneillään olevaa touhua. Luultavammin hänet on juuri kutsuttu ”palvelemaan vieraita”. <br /><br />Myös juutalaiset näyttivät tiedostivan, että joillain miehillä oli pahoja taipumuksia suhteessa lapsiin. Mishna Qiddushin 4.13 mukaan sinkkumies ei saanut opettaa lapsia yksinään. <br /><br />Eli: Jos DIB:n tulkinta on lähelläkään, Jeesus ottaa kantaa ainakin sinunkin mainitsemaasi erotees eromenos ”harrastukseen”. Mitä kertoo se, että edellä mainittu viinikuppi löydettiin läheltä Beetlehemiä, on eri asia. <br /><br />μαθητὴς τοῦ pohojammaaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-14830202816199639632013-06-04T22:39:29.921+03:002013-06-04T22:39:29.921+03:00Miten jollain ihmisellä voi olla niin paljon ylimä...Miten jollain ihmisellä voi olla niin paljon ylimääräistä vapaa-aikaa, että hän kirjoittaa näin pitkän ja vakavaa pohdintaa vaativan kirjoituksen... Ja vielä tällaisena hellepäivänä??? Voisko joku tiivistää ja suomentaa tämän arvokkaan pohdinnan yhdelle A4:lle ja lähettää se Jungerille ja Kari Mäkiselle? :-p Sinänsä mielenkiintoinen kirjoitus, joka avaa tyrvääläis-turkulaista eksegetiikan gnoosista rahvaalle... onko tää sitä post-liberaalia helluntailaisuutta, jota joku fundamentalisti niputtaa räisäsläiseen liberaalisuuteen? :-) Ilmeisesti lähikontaktista miesten kanssa painimatolla on hyöytyä myös jumalisuuteen jos se vapauttaa helluntailaisen eksegetiikan homofobisuudesta... hienoa kuitenkin, että ei ole vapaus menny ihan överiksi kuten monella muulla fundamentalismista vapautuneella hellarilla vaan on pitäydytty vielä Sanassa :-) Oli ilo lukea tekstiäsi Matti! Terveisin Ari Puonti Anonymousnoreply@blogger.com