tag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post6517716303414417919..comments2023-07-27T13:24:41.930+03:00Comments on Eksegeettinen safari: Paavali, Arabia ja Elia (Gal. 1:17)Matti Kankaanniemihttp://www.blogger.com/profile/08113947222924547381noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-87066176356813735442019-09-02T22:08:01.380+03:002019-09-02T22:08:01.380+03:00Kukaan vakavasti otettava eksegeetti tai antiikin ...Kukaan vakavasti otettava eksegeetti tai antiikin historiantutkija ei kiistä historian Jeesuksen olemassaoloa. Asiasta on aivan riittävästi evidenssiä. Sen sijaan se, saneliko Paavalu itse Galatalaiskirjeensä, jakaa tutkijoiden mielipiteitä. Enemmistö heistä pitää Galatalaiskirjettä "aitona", lähinnä sen sisältöön ja tyyliin nojautuen. On kuitenkin hyvä muistaa, että kirjeissään Paavali pääasiassa ohjeisti seurakuntiaan uskonnollisissa kysymyksissä eivätkä ne niinkään olleet uskonnollisia tutkielmia. Paavalin elämäntyöllä oli suuri, kenties ratkaisevakin merkitys sille, että kristinuskosta 300-luvulla tuli Rooman valtionuskonto. Tämä lähinnä siksi, että Paavalin ansiota on pitkälti se, että Kristinusko ylipäätään oli 300-luvulla mukana sortimentissa, josta valtionuskonto voitiin leipoa. Paavali oli siis suurelta osin Kristinuskon ratkaiseva hahmo, mutta hän ei ollut läheskään ainoa sen sisältöön vaikuttanut teologi. Kristinuskossa oli sopivassa suhteessa ajan tarpeisiin soveltuvaa juutalaista monoteististä uskonoppia, roomalaisten omaa traditiota (saturnalia, sol invictus jne) että hellenistisiä, mm. uuspatonistisia aineksia, jotka tekivät siitä käytännönläheisten roomalaisten tarpeisiin sopivan uskonnon. Jos/kun joku haluaa nähdä tässä Jumalan johdatusta, niin good for him/her. Itse ajattelen, että vaikka kristinuskon vaikutus länsimaiseen historiaan on ollut moninainen, on se kuitenkin ollut niin voittopuolisesti positiivinen että myös ns. deuteropaavalilaiset tekstit ansaitsevat paikkansa kristillisessä kaanonissa ja ovat länsimaisen kulttuurin kovaa ydintä. Tapani Vauhkonenhttps://www.blogger.com/profile/13030109847632774926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-90198236325400471332018-12-23T01:37:51.975+02:002018-12-23T01:37:51.975+02:00Kannattaa jatkossa noiden "Jeesusta ei koskaa...Kannattaa jatkossa noiden "Jeesusta ei koskaan ollutkaan" videoiden sijasta lukea kunnollista tutkimusta. 10 tunnin kunnollisten lähteiden lukeminen voittaa vartin videon, jonka tekijä on selvästi aivan hakoteillä jopa peruskysymyksissä (eli Jeesuksen historiallisuuteen liittyvässä keskustelussa). Esimerkiksi seuraavien artikkeleiden lukeminen tuo aiheeseen paljon valoa:<br /><br />Murphy O’Connor, ”Paul in Arabia.” The Catholic Biblical Quarterly 55.4 (1993): 732-737; Richard Bauckham, ”What if Paul Had Travelled East Rather than West?” Biblical Interpretation 8 (2000): 171-184; Martin Hengel, ”Paul in Arabia.” Bulletin for Biblical Research 12.1 (2002): 47-66. <br /><br />Ei myöskään kannata unohtaa uutta Craig Keenerin uutta superpaksua kommentaaria Apostolien teoista tältä osin, koska siinäkin aihetta käsitellään sivukaupalla. En näe mainitsemissasi asioissa kertakaikkiaan mitään historiallista ongelmaa.Janne Saarelahttps://www.blogger.com/profile/05945468198078017209noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-58703940729616670372018-12-11T18:20:53.674+02:002018-12-11T18:20:53.674+02:00Katselin tässä juuri You Tubessa videon, missä sel...Katselin tässä juuri You Tubessa videon, missä selitettiin miten esimerkiksi Gal. 1:15-17 ja 2. Kor. 11:32-33 todistavat Paavalin elämän ja kääntymyksen sepitelmiksi. Videossa esitettyjen väitteiden mukaan Paavalin kirjeiksi esitetyt kirjoitukset olisivatkin fiktiota.<br /><br />https://youtu.be/STjo00DCdXQAnonymousnoreply@blogger.com