tag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post3879737559645583772..comments2023-07-27T13:24:41.930+03:00Comments on Eksegeettinen safari: Paavalin homolausuman konteksti Room. 1:18-2:1Matti Kankaanniemihttp://www.blogger.com/profile/08113947222924547381noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-69558265096426812112017-09-17T18:24:59.578+03:002017-09-17T18:24:59.578+03:00Lisään pakkaan erään mielen kiintoisen jokerin, el...Lisään pakkaan erään mielen kiintoisen jokerin, eli Martti Luther ja Mikael Agricola ymmärtävät sanan 'Arsenokoites' merkityksessä lapsiin sekaantuviin miehiin. On mielenkiintoista havaita, miten jonkun sanan merkitys muuttuu kun sillä aletaan pönkittämään omaa homoseksuualivastaita mielipidettä. Meillä on kuitenkin tiedossa se tito, miten sanakäsitettiin vielä 1500-luvulla, mutta vielä kiinnostaisi silti tietää miten sana käsitettiin 1000-luvulla tai vielä aiemmin 500-luvulla.DBbloghttps://www.blogger.com/profile/03346198943313467413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-50260766094142442772016-12-22T11:03:41.218+02:002016-12-22T11:03:41.218+02:00Katsoin videon, mutta siltä lähti heti pohja, kun ...Katsoin videon, mutta siltä lähti heti pohja, kun Ville sanoi ettei lailla ole mitään merkitystä.<br /><br />Matteus 5:17-20<br />”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan vaan täyttämään. Totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Joka siis jättää pois yhdenkin näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavoin opettaa ihmisiä, sitä kutsutaan pienimmäksi taivasten valtakunnassa. Mutta joka noudattaa ja opettaa näitä käskyjä, sitä kutsutaan suureksi taivasten valtakunnassa. Minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljon suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, te ette pääse taivasten valtakuntaan.”<br /><br />Jos kerta vanhan testamentin voi heittää romukoppaan niin pitäiskö myös uusi? Onko sekään enää relevantti, kun on kuitenkin aika paljon aikaa menneyt sen kirjoittamisesta?Allunoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-13707860268368443692016-04-20T22:23:19.276+03:002016-04-20T22:23:19.276+03:00Argumentoin väitöskirjassani (The Doxa Motif in Pa...Argumentoin väitöskirjassani (The Doxa Motif in Paul: A Socio-Narrative Approach the Vindication of God's Glory through Christ; esitarkastuksessa), että Paavali etupäässä viittaa Israelin epäjumalanpalvelukseen (Deut. 4:15-20 Ps. 106:20; Jer. 2:5, 11-12) ja luomis ( ja -syntiinlankeemus)kertomukseen (Gen 1-3 ja myöhemmin) ja haluaa identifioida paikalliset pakanat näihin kertomuksiin näyttäen että kaikkien, niin juutalaisten kuin pakanoiden, perimmäinen ongelma on epäjumalanpalvelus. Luonnonvastainen toiminta, mukaan lukien homoseksuaalisuus, on seurausta epäjumalanpalveluksesta (ei kunnioita Jumalaa), jota luomiskertomus, Israelin kansan kertomus ja Paavalin paikallisen väestö toiminnallaan osoittaa. (En ole vakuuttunut Gnusen argumenteista, että Paavali etupäässä viittaisi egyptiläiseen Isis-kulttiin).<br /><br />Mielestäni Paavali juuri vetoaa koko siveettömyyslistan, mukaan lukien homoseksuaalisuus, universaaliseen luonnottomuuteen, epäjumalanpalveluksen seurauksena (menettänyt Jumalan derivatiivisen doxan epäjumalanpalvelukssa = siis koko ihmiskunta palvoo luotua; Rom 1:23;3:23; vrt Ps. 8:5.) Koko roomalaiskirjeessä, hän haluaa identifioida koko ihmiskunnan, lukijakuntansa mukaan lukien, Aadamin ja Israelin epäjumalanpalvaluskertomuksiin. Paavali sitten osoittaa että Kristus on toinen ja parempi Aadam, ja uskollinen Israelin ruumiillistuma, joka ei sorru epäjumalanpalvelukseen, vaan ennallepalauttaa Jumalan kunnian ja kirkkauden heijastuksen luomakunnassaan, tuoden uskovat juutalaiset ja pakanat takaisin luonnonmukaiseen ihmisyyteen.Mikko Sivonenhttps://www.blogger.com/profile/10431921381090423359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-72485486656140426722016-04-05T19:31:38.513+03:002016-04-05T19:31:38.513+03:00Miksiköhän tuo teksti ei viittaisi Rooman seurakun...Miksiköhän tuo teksti ei viittaisi Rooman seurakuntaan?<br />Heillähän on jotain vaihdettavaa.<br />Tässähän on selvää kuvausta äärikarismaattisesta toiminnasta:<br /><br />"Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet<br />ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi."<br /><br /><br />Karismaattisuuden historia on täynnä homoilua.<br />Viime aikojen kuuluisuus oli Nokia-mississauga. <br />Suomen helluntailaisuuden alkuaikoina esim. Gerhard Smith. <br />Azusa-kadun nurkilla oli useampiakin.<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-18722784223882220592016-04-05T17:28:00.958+03:002016-04-05T17:28:00.958+03:00Kiitoksia näistä videoni herättämistä ansiokkaista...Kiitoksia näistä videoni herättämistä ansiokkaista huomioista Valtter. Jään odottamaan kirjoituksesi seuraavaa osaa.<br /><br />Sanoisin, että olemme samaa mieltä homolausuman kontekstista. Room 1–3 tarkoitus onkin juuri osoittaa, että "kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi" (Room 3:12). Hyväksyn ajatuksen, että Room 1:18–32 on kollektiivinen kuvaus pakanoiden syyyllisyydestä. Tämän syyllisyyden ytimessä on se, että he ovat vastoin parempaa tietoa vaihtaneet "katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviin" (Room 1:23) He ovat siis hylänneet luojan ja alkaneet palvella luotuja. Tästä "vaihtamisesta" on seurannut myös kaksi muuta "vaihtamista", joihin varmaankin palaat seuraavassa kirjoituksessasi.<br /><br />Tämä pakanoiden kollektiivinen tuomitseminen ei kuitenkaan sulje pois tiettyä partikulaarisuutta. Roomalaiskirjeen 1. luku saattaa hyvinkin olla tarkoitettu herättelemään lukijoidensa mielessä joitain tiettyjä kultillisia menoja - viittaamaan tiettyihin ryhmiin. Tuoreimmista tutkijoiden avautumisista mielestäni Rober K. Gnuse on vakuuttavimmin argumentoinut, että Paavalin käyttämä eläinkuvasto toi roomalaisen lukijan/kuulijan mieleen egyptiläisen Isis-kultin (Gnuse 2015, "Sven Gay Texts: Biblical Passages Used to Condemn Homosexuality", Biblical Theology Bulletin 2015, vol. 45, pp. 81-85). Vaikka Paavali todennäköisesti viittaa tiettyihin kultillisiin piireihin, ei tämä nähdäkseni sulje pois Saarikallen osoittamaa huomiota, että kritiikki osuu kaikkiin pakanoihin.<br /><br />Toki Room 1 sisältää paljon kirjallisia yhteyksiä moniin juutalaisiin teksteihin, joista iso osa on varmasti myös Paavalin tahallisesti tarkoittamaa. Näistäkin saisi oman tutkielmansa. Esimerkiksi epäjumalten palvonnan ja kultillisen seksuaalisen haureuden välinen yhteys selittyy useiden tuttujen tekstien valossa (ks. esim. Deut 23:17–18). Saarikallen esittämä Viisauden kirja on myös hyvä taustoittaja. Sielläkin on kaikuja eläinten palvonnasta (Viis. 15:18–19) ja myös Viisauden kirjan kirjoittaja on todennäköisesti tuntenut Isis-kultin (ks. J.S. Kloppenborg, "Isis and Sophia in the Book of Wisdom", Harvard Theological Review 1982, vol. 75, pp. 57-84).<br /><br />Summa summarum: olemme kai pääosin samaa mieltä Paavalin homolausuman kontekstista. Sillä tarkennuksella, että Paavalin esittämän kritiikin universaalisuus ei mielestäni sulje pois viittauksia tiettyihin "porukoihin" tai kultteihin.<br /><br />PS. Mainitsin tässä vastauksessa Isisin niin monta kertaa, että saa nähdä, pääsenkö enää maasta ulos.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16629790451561819671noreply@blogger.com