tag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post5574974202545161339..comments2023-07-27T13:24:41.930+03:00Comments on Eksegeettinen safari: Kirja-arvio: After the Collapse of History – Reconstructing Old Testament Theology Matti Kankaanniemihttp://www.blogger.com/profile/08113947222924547381noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-89157742116795242892011-10-31T20:24:47.839+02:002011-10-31T20:24:47.839+02:00Itse olen vasta vaivainen teologinalku enkä hirveä...Itse olen vasta vaivainen teologinalku enkä hirveän painokkaita mielipiteitä uskalla laukoa. On kuitenkin sanottava, etten yksinkertaisesti pysty lukemaan VT:a (ainakaan täysin) samasta näkökulmasta kuin ensimmäiset kristityt. Minun mielestäni jos halutaan tehdä uskottavaa Vanhan testamentin teologiaa, lähtökohtien on noustava VT:sta itsestään. Käsittääkseni se on kristityllekin aivan mahdollista.<br /><br />Perduen ajattelua en tunne tätä tiivistelmää enempää, mutta eipä hän minustakaan mitään VT:n teologiaa ole tässä saanut aikaiseksi, lähinnä esitellyt erilaisia teologioita joille haetaan tukea VT:sta.<br /><br />Mielenkiintoinen on kuitenkin tuo ajatus että "kertomuksista kumpuava teologia auttaa siirtymään siitä yksioikoisesta näkemyksestä, että usko on oikeaksi todettujen opinkappaleiden kokoelma". En ole kaverin kirjaa lukenut, mutta tässä olisi mielestäni ollut mahtava lähtökohta oikealle VT:n teologialle. Sitä voisi Perdue kehitellä eteen päin...Janne Kärkinennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-13375999049038523652011-09-26T08:11:25.932+03:002011-09-26T08:11:25.932+03:00Mielenkiintoista "markionlaista" pohdint...Mielenkiintoista "markionlaista" pohdintaa :) <br /><br />"Usko Jeesuksen messiaanisuuteen ei synny Vanhan testamentin tekstejä tutkimalla, vaan kohtaamalla oma syntisyys ja evankeliumi Jeesuksesta vapahtajana, ja evankeliumin vastaanottaminen."<br /><br />Tämä kokemus onkin oikeastaan se linssi, jota vasten minunkin mielestä Vanhan testamentin tekstejä tulisi lukea. Tämä oli myös se kokemus, jota vasten varhaiset kristityt lukivat ja tulkitsivat kirjoituksia. Kristillistä teologiaa on vähän paha tehdä pelkästään VT:sta käsin ilman UT:a. <br /><br />Eikai Israelin kansan historia ja sen kokemukset kohtaamisista Jumalan (jumalten?) kanssa ole mitenkään välttämätön osa pelastusta, mutta kyllä se teologiaa voi rikastuttaa uusilla näkökulmilla. Moni hengellinen teema löytyy ainoastaan Vt:n lehdiltä, ja Ut:n hengellinen konteksti ja intertekstuaalisuuden ymmärtäminen jää hieman köykäiseksi ilman kirjoituksia. Olkoonkin, että pelkästään heprealainen kaanon ei tätä näkökulmaa kata.Ville Mäkipeltohttps://www.blogger.com/profile/15933369504267832095noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-15856126270297844702011-09-23T23:17:34.423+03:002011-09-23T23:17:34.423+03:00Ihan mielenkiintoista keskustelua Vanhan testament...Ihan mielenkiintoista keskustelua Vanhan testamentin teologiasta. Luin sitä joltisen verran Mth kurssin raamattuteologia projektia varten. Itselleni on muodostunut ajan myötä näkemys, jonka mukaan oleellisia asioita Vanhasta testamentista koskien nykyään uskoontulevia on lähinnä Genesiksen ensimmäiset 12 lukua Aabrahamin kutsuminen viimeisenä, Psalmit kuvauksena jumalayhteydessä elämisen tunneskaalan moninaisuudesta sekä osa profeettojen kirjoituksista, joista välittyy oikea henki ja asennoituminen milloin mitäkin epäoikeudenmukaisuutta tai Jumalasta vieraantumsita kohtaan. Tuntuupa Markionmaiselta menolta itsellä. En vain pysty enää ymmärtämään miksi Israelin kansan historia yhteydessä Jumalaan olisi jotenkin välttämätön osa kirjoituksia, joiden perusteella muodostetaan Uuden liiton uskovia koskevaa teologiaa. Oleellisia ovat luominen, syntiinlankeemus ja epäjumalanpalvelijan kutsuminen kansojen keskeltä. Usko Jeesuksen messiaanisuuteen ei synny Vanhan testamentin tekstejä tutkimalla, vaan kohtaamalla oma syntisyys ja evankeliumi Jeesuksesta vapahtajana, ja evankeliumin vastaanottaminen. Ja sen jälkeen sitten kohdataankin elävä Jumala ja Hänen toimintansa pelkkien tekstien sijaan, joissa kerrotaan miten Hän on milloinkin toiminut (VT). Olisin siis ilmeisesti valmis aika radikaaliin raamattureformiin, jos on kyse meitä koskevan teologian muodostamisesta.Anonymousnoreply@blogger.com