tag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post7921455479944470536..comments2023-07-27T13:24:41.930+03:00Comments on Eksegeettinen safari: Kirja-arvio: The Glory of GodMatti Kankaanniemihttp://www.blogger.com/profile/08113947222924547381noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-87200909418035475732010-12-08T10:10:10.113+02:002010-12-08T10:10:10.113+02:00Tuo Kristus, seurakunta ja eskatologinen toivo yht...Tuo Kristus, seurakunta ja eskatologinen toivo yhteisestä läsnäolon kokemisesta (kasvoista kasvoihin näkemisestä) kuulostaa hyvältä.<br /><br />Onko se kuitenkaan selitys Larsin mainitsemaan dispen kirkkaus korostukseen?<br /><br />Oma ajatukseni tuosta "kirkkaus=kunnia"-yhteydestä ei lähtenyt vakavasta eksegeettisestä pohdinnasta, vaan ajatuksesta, jonka mukaan eksegeettisesti ei aina niin vakavasti pohtivat disperit korostavat kirkkautta.<br /><br />Kunnian palautus voisi mielestäni liittyä dispensationalismin muita korostuneempaan taistelumentaliteettiin. Muutkin tulkintanäkökulmat näkevät mustavalkoisuutta ja taistelua ajassa ja tulevaisuudessa, mutta nähdäkseni dispessä tuo taistelu - jopa taistelut - leimaavat tulevaa ihan konkreettisina massiivisina aseselkkauksina, jota Jumalan "VOIMA" lopulta ratkaisee. Muissa tulkinnoissa nuo taistelut ovat luonteeltaan usein enemmän hengellisiä taistelua hyvän ja pahan välillä.<br /><br />Eli päämääränä olsi kirkkauden=kunnian palautus suvereenisti sille, jolle se kuuluu.<br /><br />Tämä ei tosin kiveen hakattu, tutkimukseen perustuva näkemykseni, vaan nopea fiilispohjainen reaktioni :)Jullenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-13626270086638102872010-12-07T00:05:21.945+02:002010-12-07T00:05:21.945+02:00Lars Leevi: Tykkäsin itsekin noista sinun kysymyks...Lars Leevi: Tykkäsin itsekin noista sinun kysymyksistäsi, että päätin kirjoittaa niistä väitöskirjan (joka tosin vielä on kesken). Alustavat kommentit: Pyhä Henki ei ole merkittävin Jumalan kirkkauden ilmentymä Ut:ssa; Kristus, seurakunta, ja eskatologinen toivo näiden lopullisesta yhteydestä sensijaan on.Mikko Sivonenhttps://www.blogger.com/profile/10431921381090423359noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-53010579500909893912010-12-06T08:57:09.203+02:002010-12-06T08:57:09.203+02:00Lars Leeville: olisiko tuossa Glory-kirkkaudessa v...Lars Leeville: olisiko tuossa Glory-kirkkaudessa vaihtoehtoinen käännös dispen hengessä kunnia - eli ei suoranainen VT:n "shekina", vaan voiton ja voimankäytön/näytön osoittama suuruus ja kunnian palautus sille, jolle se kuuluu?Jullenoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7209515636448262937.post-2180332815405077642010-12-03T09:30:38.062+02:002010-12-03T09:30:38.062+02:00Mielenkiintoista. Miten kirkkaus-käsite muuten muu...Mielenkiintoista. Miten kirkkaus-käsite muuten muuttuu Uudessa testamentissa, ja mikä yhteys sillä on Pyhään Henkeen erityisesti Paavalin opetuksessa? Missä alkukristityt näkivät Jumalan kirkkauden?<br /><br />Selasin juuri Ryrien "Dispensationalism" -kirjaa, ja minusta oli mielenkiintoista, että Ryrie listasi dispensationalismin luovuttamattoman kolmikannan yhdeksi kohdaksi Jumalan kirkkauden - kaikki pelastushistorian päämäärä on Jumalan kirkkaus. En tiedä miksi tuli sellainen fiilis, että tässä dispensationalismi lainaa reformoidulle teologialle ominaisen käsitteen, jolle se pyrkii selittämään dispensationalistisen systeemin ongelmakohtia siten, että koska Jumalan kirkkaus on kaiken päämäärä, ei dispensationalistisen pelastussuunnitelman eri osien yhteislogiikassa tarvitse olla inhimillisesti katsottuna niin paljon järkeä.Lars Leevihttps://www.blogger.com/profile/16918482866175340579noreply@blogger.com