keskiviikko 17. marraskuuta 2010

Kommenttipalsta: Kristillinen näkemys avioeron perusteista

RV-lehden numerossa 46 (17.11.2010) on Esa Hyvösen opetuskirjoitus "Kristillinen näkemys avioerojen perusteista: Tapauskohtaista arviointia Raamatun hengessä". Artikkelissa luodataan eri näkemyksiä avioerosta: VT:n laki (sallittu tietyissä olosuhteissa), Jeesuksen kanta (vain uskottomuus kelpaa syyksi) ja Paavalin mielipide (jos uskosta osaton puoli haluaa avioeron, antaa hänen tehdä niin). Lopuksi Hyvönen esittää, että Raamatun opetusta voidaan nykypäivänä soveltaa niin, että annetaan "Raamatun hengen valaiseman järjen" päättää, milloin on sallittua ottaa puolisostaan ero. Esimerkiksi uskottomuus on edelleen helppo tapaus, mutta päihderiippuvuus tai kommunikaatio-ongelmat vaativat jo enemmän pohtimista.

Avioero-aihe on herättänät tällä palstalla keskustelua aikaisemminkin ja niin saattaa tapahtua nytkin. Keskustelun käynnistämiseksi heitän Esalle pari kysymystä:

1) Miksi fariseukset mahtoivat kysyä Jeesukselta aiheesta ja miksi evankelistat ottivat tapauksen mukaan teksteihinsä - ja onko tällä kaikella mitään vaikutusta tekstien tulkintaan?

2) Onko VT:n laista löytyvä "laiminlyönti"-perustelu avioerolle tosiaan jollain tavalla voimassa myös niille, joilla ei enää ole kivisydän vaan jotka Raamatun mukaan pääsevät nauttimaan Jeesuksen aikaansaaman uuden liiton lihasydämestä (Hes. 36:25-27)? Vai onko niin, että Jumalan luomistarkoitus avioliiton suhteen on varattu esim. jotakin myöhempää aikaa varten?

5 kommenttia:

Esa Hyvönen kirjoitti...

1) Avioero ja 5. Moos 24:1 -tulkinta oli kuumaperuna Jeesuksen aikalaisten keskellä käytävässä keskustelussa. Fariseusten kysymys oli osa tätä keskustelukulttuuria. Evankelistojen (Matt/Mark) syytä ottaa tämä keskustelu kokonaisuudessaan mukaan on jo vaikeampi kysymys, mutta valitunut arvaukseni on, että he olivat uskollisia vastaanottamalleen perimätiedolle Jeesuksesta ja hänen opetuksestaan. Tämä uskollisuus Jeesus-materiaalille näkyy myös Paavalin tavassa lähestyä korinttilaista ongelmaa, vaikkakin Jeesuksen opetus ei suoraan auttanut häntä ratkaisemaan Korintin seurakunnan ongelmaa. Hän palasi "laiminlyönnin" perusteeseen.

2) "Laiminlyönnin" tai "hylkäämisen" perustetta sovellettiin ainakin Korintin tilanteessa kristitty - ei-kristitty avioliittoon. Ja Paavali neuvoo, että kristitty ei pyrkisi avioeroon. Mutta olosuhteiden kehittyessä matti-patti-tilanteeksi hän suo mahdollisuuden "rauhaan" asiassa.

Lähtökohtaisesti itse neuvon pyrkimään avioliiton pelastamista - vaikka toimituksesta annettu aihepiiri avioero ja uudelleen avioitumisesta - ei tätä suoraan kerro. Uusi testamentti puhuu avioerosta poikkeuksena, ei sääntönä.

Julle kirjoitti...

Olen joskus pohtinut, että asiaan liittyvää erokirjan ja hylkäyksen yhteys on varmaankin ollut eräs isoimpia tämän asian "opetukseen" liittyviä huomiotta jääneitä seikkoja. "Hylkäystä" on selitetty ties miten muuten, muttei erokirjan jättämättä antamisena.

Ilman erokirjaa uudelleen naimisiin menevä ei ollut "eronnut", eikä siis saanut virallista lupaa uuteen "liittoon". Suomessahan näitä "hyljättyjä" ei juuri ole, vaan kaikki ovatennen uutta avioliittoa saaneet eron/"erokirjan"

DrMark kirjoitti...

Esa:

Olisiko fariseusten "koettelussa" (Mark 10:2) ollut enempi kyse Herodeksen avioitumisesta veljensä vaimon kanssa kuin abstraktista eettisestä keskustelusta, johon haluttiin Jeesukselta mielipide? Ja olisiko ajateltavissa, että tapahtuma on evankeliumeissa juuri siksi, että Jeesuksen työ ja kuolema/ylösnousemus tekevät mahdolliseksi sen, että Jumala uudistaa liittonsa kansansa kanssa ja muuttaa heidän kovat sydämensä?

Korinttilaiskirjeessä näyttäisi siltä, että uskova puoliso ei ole sidottu eikkiksen lähtiessä kävelemään, mutta siellä en kyllä näe kovin selvästi sitä, että tuo juutalaisten laista löytyvä "laiminlyönti-pykälä" antaisi luvan erota muiden asioiden pohjalta (paitsi ehkä uskottomuudesta, koska Jeesuskin näyttää antaneen siihen luvan).

Toisaalta olen kanssasi samaa mieltä siitä, että lähtökohtaisesti pitäisi pyrkiä pelastamaan avioliitto. Samoin olen sitä mieltä, että näitä asioita tulisi pohtia ja että pastoraalisesti eteen tulee usein vaikeita tilanteita.

Anonyymi kirjoitti...

Mihin kohtaan voisi lisätä perheväkivallan?

Jenni

Anonyymi kirjoitti...

Kuinka moni Jeesuksen seuraaja oli eronnut? Jumalan valtakunnan tähden tehnyt itsensä avioliittoon kelpaamattomaksi ja luopunut vaimostaan ja lapsistaan seuratakseen Jeesusta?

Isä Pekka O. M. Leivo