Akateemisen raamatuntutkimuksen luonteeseen kuuluu se, että kestää yleensä pitkään, ennen kuin uusiin tutkimustuloksiin, tulkintoihin tai teeseihin reagoidaan. Väitöskirjansa parissa askartelevat opiskelijat luonnollisesti tutustuvat viimeisimpiin aihetta käsitteleviin julkaisuihin, mutta muutoin saattaa helposti kestää 5-10 vuotta, ennen kuin yksikään tutkija tarttuu toisen tutkijan löydöksiin.
Kun sitten ruvetaan puhumaan siitä ajasta, joka kuluu ennen kuin raamatuntutkimuksen hyvät hedelmät päätyvät akateemisista norsunluutorneista tavallisen kirkkokansan käyttöön, ollaankin äkkiä hyvin isoissa luvuissa (huonojen hedelmien levityksestähän yleensä vastaa sekulaari media). Joidenkin asioiden kohdalla tuntuu, että akateemisesta raamatuntutkimuksesta ei johda minkäänlaista polkua ruohonjuuritason raamatunlukuun, kun taas toisissa tapauksissa saattaa kulua useita vuosikymmeniä, ennen kuin kaikkien eksegeettien tietämät asiat päätyvät suuren yleisön tietoisuuteen. Se, että kirkon ja akatemian välillä on suuri eksegeettinen kuilu, ei aina ole kirkon etu.
Olen vuosien varrella tutkinut jonkin verran Ilmestyskirjaa. Tämän prosessin tuloksia olen raportoinut lähinnä akateemisissa ympyröissä, vaikka välillä on toki tarjoutunut tilaisuuksia jakaa jotain myös muille kuin raamatuntutkijoille. Nyt ajattelin hyödyntää Eksegeettistä safaria ja aloittaa Ilmestyskirja-palstan, jossa nostan parin viikon välein esiin ajatuksia ja tulkintoja Ilmestyskirjan eri kohdista. Kommentit ja keskustelu ovat tervetulleita!
5 kommenttia:
Ilmestyskirjan tulkintaa kautta aikain voisin kuvailla sanoin: Tulevaisuutta ilman menneisyyttä.
Neljästä tulkintamallista useimmiten käytössä on ja tunnetaan vain yksi. Julkisuudessa esille tulevista se tällä hetkellä on useimmiten futuristinen eli tulevaisuuspainotteinen. Se tarkoittaa, että Ilmestyskirjan tekstien uskotaan kertovan kirjoittamishetkestä katsottuna kaukaisesta tulevaisuudesta, eli sen olevan kirjoitettu ja kuvaavan juuri tätä meidän aikaamme.
Historia kuitenkin auttaa yleensä ymmärtämään asioiden taustoja ja siten tätä päivää. Historia otetaan avuksi muidenkin raamatunkirjojen tulkinnassa. Ilmestyskirjan ymmärtämistäkin auttaa sekä Ilmestyskirjan tulkintahistorian että Ilmestyskirjan kirjoittamishetkellä vallinneen tilanteen ymmärtäminen.
Useimmat "teologiaa" opiskelemattomat eivät edes tiedä, että on olemassa erilaisia ja hyvin perusteltuja tapoja tulkita erilailla Ilmestyskirjaa ja suhtautua tuhatvuotiseen valtakuntaan, Jeesuksen tulemukseen, vihanaikaan jne.
Yleinen käytäntö on ollut se, että ensin tutustutaan johonkin tiettyyn tulkintamalliin, ja vasta sitten Raamatun tekstiin aiheesta. Näin tekstin itsessään on vaikeampi puhua ilman ennakkokäsityksiä (eisegeesin uhkaa) lukijalle (joka on aina myös tulkitsija).
Todella tervetullutta!
Noihin Jullen mainitsemaan neljään perinteiseen tulkintamalliin törmää edelleen käsittämättömän usein, tosin lähinnä niiden parissa, jotka kannattavat futuristista mallia. Argumentti menee jotenkin niin, että koska
a) vaihtoehtoja on tasan neljä (historiallinen, kirkkohistoriallinen, idealistinen ja futuristinen),
b) Ilmestyskirjassa on selvästi tulevaisuuteen viittaavaa materiaalia, ja
c) ainoastaan futuristinen malli ottaa vakavasti Ilmestyskirjan tulevaisuuteen viittavan materiaalin,
NIIN futuristinen malli on ainoa oikea.
Käytännössä kuitenkaan ainakaan akateemisilta kentiltä ei tule mieleen yhtäkään varteenotettavaa kommentaaria tai tulkintamallia viimeisten n. 100 vuoden ajalta, joka edustaisi jotain noista aina mainituista (ad nauseam!) "neljästä perinteisestä mallista". Kaikki tulkintamallit ovat selkeästi hybridimalleja, ainakin jos niitä verrataan näihin neljään tarjottuun malliin.
Itse ajattelen, että nämä tulkintamallit johtavat lukijoita suotta harhaan ja siksi ne olisi jo hyvä unohtaa.
Lomat pukkaavat päälle, joten Ilmestyskirja-palsta ilmestyy hieman harvemmin kesän aikana...
Vielä tästä ilmestyskirjan ihmeestä meidänkinpäivinä tapahtumiin tapaukisn Josta jo Herran Henki tiesi ja tietää ja Herra on vievä sanansa päätökseen lopullissti ja rutosti ja seurataan mielenkiinnolla tapahtumia puhtaalla omalla tunnolla,kitos ja siuausta,keijo södertälje
Lähetä kommentti