Jeesuksen parantamismetodeista esseetä vääntäessäni on syytä käyttää hyödykseen tämän sivuston alkuperäistä julkilausuttua tarkoitusperää.
Jeesuksen parantamisia tutkiessa minulle käy selväksi, että asioita kuten parantuminen, puhdistuminen ja pelastuminen ei pidä erottaa hänen toiminnassaan. Jeesuksen toiminta on holistista, se koskettaa elämiskykyjen vajaavaisuuden poistamista, sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemistä ja vapauttamista takaisin yhteisön jäseneksi, sekä itsensä kautta oikeaan Jumala-suhteeseen saattamista. Niin monet kuin koskettivat häntä, pelastuivat (Mark. 6:56).
Myös ensimmäisen vuosisadan kreikkalaisesta kirjeenvaihdosta luemme, kuinka lähettäjät usein toivovat vastaanottajalle hyvää soteriaa. Tämä viittaa kaikenpuoliseen hyvinvointiin.
Ehkei menestysteologinen pelastuskäsitys terveydellisine, sosiaalisine ja taloudellisineenkin ulottuuvuksineen ole aina niin hukassa. Mutta ei se helluntailaisiltakaan ole hukassa – monet narkkarialkoholistien puheenvuorot kuulleet tietävät, että pelastus ei ole pelkkää ihmisen hienojakoisen sielun leijailemista oikeassa kulmassa taivaankappaleisiin. Pelastus on holistinen muutos, joka vaikuttaa koko elämään.
Eikä tässä nyt tietysti mitään uutta ollut, mutta olkoon tämä lyhykäinen pääsiäisdoksologia. Hyvää pääsiäistä!
2 kommenttia:
Olisikohan Jeesus mieluusti ollut ensimmäinen JDS-teologia?
Mulla on näköjään lauseenmuodostushärö: "JDS-teologia" kuuluisi olla "Jesus Died Spiritually-teologi".
Lähetä kommentti