torstai 1. toukokuuta 2008
Richard Bauckham ja Johanneksen evankeliumi
Olen lukemassa Rickhard Bauckhamin esseetä John for Readers of Mark. Tämä artikkeli on maata mullistava - ainakin siinä mielessä, että jos tämän esseen ja koko hänen toimittamansa kirjan The Gospels for All Christians -teesi pitää paikkansa, evankeliumien ja historiallisen Jeesuksen tutkimus astuu tämän seurauksena uuteen aikakauteen. Erityisesti tässä esseessä pystytään reflektoimaan Johanneksen ja Markuksen evankeliumin kronologioita niin, että Johanneksen evankeliumille syntyy tietynlainen historiallinen tila. Esimerkiksi sivulla 154 pohditaan Jeesuksen julkisen palvelustehtävän alkua, joka tapahtui synoptikkkojen mukaan Galileassa. Bauckham osoittaa vakuuttavasti, että Johannes on samaa mieltä, koska Jeesus astuu julkisuuteen Galileassa vasta 4:45 jälkeen. Sitä aikaisemmat tapahtumat Jerusalemissa, Juudeassa ja Kaanassa edelsivät tätä hetkeä. Näin ollen Johannes seuraa synoptikkojen - lähinnä Markuksen - kronologiaa, mutta hän tuo julki Jerusalem-keskeisiä tapahtumia. Perusajatus on, että Johanneksen omat lisäykset eivät riko Markuksen kronologiaa, vaan kertoo sivupolkuja Jerusalemiin ja muille paikkakunnille. Näin Matteuksen ja Luukkaan lisäksi Johanneksen evankeliumi tukee Markus-prioriteettiä ja antaa Joh. evankeliumille itsenäisen, historiallisen arvon.
Mitä mieltä olette Bauckhamin ajatuksista (joita tosin en ole yksityiskohtaisesti tässä avannut, mutta yritin kertoa sen olennaisen)?
Kategoriat:
Johannes,
Markus,
synoptiset evankeliumit
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Luin tuon nimenomaisen artikkelin joskus heti ilmestymisen jälkeen ja muistaakseni silloin olin sitä mieltä, että Bauckhamilla oli yllättävän paljon herkullisia pointteja, jotka tuntuivat ainakin maalaisjärjellä ajateltuina ihan fiksuilta. Nyt olisi oikeastaan kiva lukea se uudestaan ja katsoa, ovatko näkemykset muuttuneet.
Matti antanee tämän blogauksen yhteydessä myös raportin Bauckhamin Jesus and the Eyewitnesses-kirjasta... :-)
Odotan innolla Matin raporttia ja luultavasti sitä, että joudun tuon kirjan itsekin ostamaan ja lukemaan...niin herkullisia oli nuo Bauckhamin pointit.
Eikös nuo pointit mene siihen malliin, josta aiemmin mainitsin, eli varhaiskristityt sanoivat Johanneksen kirjoittaneen evankeliumin täydentääkseen muita?
Onkohan tässä käymässä niin, että autuas on ollut se, joka on tieteellisyyttä halveksien uskonut, vaikkei ole nähnyt tieteellisiä todisteita.
Lähetä kommentti